Sunday, March 28, 2010

My first sermon!

Just did a sermon, in Bahasa Malaysia at SIB Shalom, a church near the University. Here is the draft of what I said.

Saya tidak ingin berkhutbah, lebih kepada perkongsian mengenai 3 perkara yang saya rasakan penting bagi kita semua; iaitu pemahaman mengenai kenapa kita berada disini dan apakah erti sebenar diri kita disini. Perkongsian saya berkisar 3 isu dan setiap satu mempunyai 3 perkara untuk direnungkan:
Kenapa saya menjadi seorang Kristian, dan
Apa maknanya menjadi seorang Kristian kepada saya, dan
Bagaimana dunia mengetahui kita Kristian.

Kenapa saya pilih Kristus?
1. Saya berdosa (Roma 3:23; Roma 6:23)
2. Apa saja yang saya buat tidak cukup untuk mendekatkan saya kepada Tuhan; Semua agama lain memerlukan saya melakukan sesuatu, yang semestinya dan pastinya saya tidak boleh lakukan.
3. Hanya Kristus menyayangi / mengasihi aku (Yohanes 3:16)

Tetapi adakah itu cukup? Apa sebenarnya makna menjadi Kristian. Bagi saya ada 3 perkara.
1. Asasnya dan secara simplistik, Percaya kepada Yesus, bagus sebagai permulaan – tetapi Iblis juga percaya kepada Yesus, bahkan telah bertemu dan bercakap dengan Yesus, rujuk Matius 4: 1 – 11 tetapi Iblis masih akan ke neraka (Wahyu 20: 1 – 3)
2. Menerima Yesus sebagai Tuhan (Lord) dan Juruselamat (Yohanes 1:12) Kita mesti menerimanya – Iblis tidak mahu menerima Yesus, percaya Yesus ujud, percaya Yesus; tetapi tidak menerima. Kita seakan-akan seorang yang mati lemas.
3. Iman – kita harus mempunyai iman; kerana semua yang kita terima; semua yang kita ada; adalah kerana kasih karunia. (Ephesus 2: 8 – 9)
Apa itu iman? (Ibrani 11:1). Bagi saya iman adalah sepert saya terapung di laut, yang baru tadi saya hampir lemas. Tetapi iman tanpa perbuatan adalah sia sia (Yakubus 2:17).

Bagaimana dunia mengetahui kita Kristian.
1. melalui amalan kita - ke gereja (Ibrani 10:25), bawa (dan harap baca) Alkitab (KPR 17:11), pakai salib (maybe not), berdoa (Yohanes 15:7), patuh kepada ajaran Kristian (Yohanes 14:21) dan bersaksi (Matius 4:19; Yohanes 15:8)
2. Lebih mendalam – kita mengasihi satu sama lain (Yohanes 13: 34-35). Apakah itu kasih (1 Korintus 13:4).
3.Saling mengasihi ini harus dilakukan. Kena buat. Bukan sahaja cakap. (1 Korintus 16:14) Ceritakan mengenai PPDK.

2 comments:

Peter de Run said...

Thanks for sharing at Shalom! Didn't know it was your FIRST sermon but well done! Maybe I'll give you another opportunity down the road. May what you shared strengthen the faith of the uni students and spur them to do acts of love. Lastly, may God bless you and your family abundantly. Yeah!!!

Unknown said...

TQ

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin